Pozycjonowanie stron internetowych – SEO – jest terminem, z którym większość osób, prowadząca strony internetowe jest już zasymilowana. Nie każdy jednak wie jak ważne jest dobre pozycjonowanie i jak bardzo wpływa na ruch na stronie – a co często za tym idzie na korzyści przez nią generowane. Z tego artykułu dowiesz się: czym jest pozycjonowanie stron, jakie niesie ze sobą korzyści oraz w jaki sposób skutecznie pozycjonować strony internetowe.
Czym jest pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron internetowych można zdefiniować jako ich optymalizację pod względem potrzeb wyszukiwarek – w języku angielskim funkcjonuje pod terminem „Serch Engine Optimization”, czyli skrótowo SEO. Pozycjonowanie jest istotne na potrzeby budowania relacji publicznych i prowadzenia sukcesywnego marketingu internetowego.
Czy warto pozycjonować strony? Skutki pozycjonowania.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych ma za zadanie uzyskanie „awansu” strony w wynikach wyszukiwania – czyli to, że strona pojawia się jak najwcześniej w wynikach wyszukiwania. Efektem wspomnianego awansu jest większy ruch na zoptymalizowanej stronie – jest to istotne dla stron, walczących o popularność, bądź stron usługodawców, którzy starają się o klientów. Czy wiedziałeś, że internauci stosunkowo rzadko przechodzą na drugą stronę podczas przeglądania wyników wyszukiwania? Najczęściej otwierają 3 pierwsze wyniki i ignorują pozostałe. Dlatego jeżeli zależy Ci na dużej klikalności strony, powinieneś zadbać o jej pozycjonowanie.
Skuteczne pozycjonowanie – jak to zrobić?
Na wstępie należy zaznaczyć, że pozycjonowanie stron wymaga wielopłaszczyznowego działania. Działaniami jakie można (i należy) wdrożyć w trakcie SEO są między innymi: optymalizacja strony i jej metatagów, ujednolicenie struktury strony aby była zrozumiała dla wyszukiwarek, działania prowadzone poza stronę (SEO off-site).
Pierwszym etapem pozycjonowania jest skuteczne planowanie strony pod względem struktury i treści. Zaleca się zakładanie stron na systemie zarządzania treścią (CMS) takim jak na przykład: WordPress. Przy planowaniu i tworzeniu treści miej na uwadze grupę docelową – czyli osoby, które docelowo miałyby odwiedzać stronę w poszukiwaniu informacji/usług – to głównie do nich, nie tylko do algorytmów wyszukiwarki powinieneś dopasowywać treści.
Drugi etap to optymalizacja – zarówno pod względem zawartości słów kluczowych w treści jak i metatagów i tytułów. Odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi na stronie pozwala na łatwiejsze zauważenie strony przez algorytmy, a co za tym idzie – dostrzeżenie jej przez grupę docelową.
Trzeci etap to dbałość o unikalność treści – treści unikalne wzbudzają większe zaufanie. Unikaj powtarzalności również własnych treści w obrębie strony – są one zbędne zarówno dla klientów/wyświetlających jak i dla algorytmu. Jeżeli chcesz sprawdzić unikalność swoich treści możesz zastosować jedno z narzędzi online. Z zasady lepiej jest umieścić mniej treści na stronie, która charakteryzuje się wyższą jakością i unikalnością niż więcej treści, która jest sklejką postów z innych stron.
Ostatnim etapem jest tworzenie wysokiej jakości, zrozumiałego dla klientów (nie tylko przeglądarki) content marketingu – czyli wstawianie treści, które zachęcą Twoich klientów do czytania i regularnego odwiedzania strony, podtrzymując na niej ruch. Treści powinny dotyczyć oczywiście pierwotnej zawartości strony, być unikalne oraz odpowiednio nasycone słowami kluczowymi.
Istnieje szereg narzędzi, które mogą okazać się pomocne podczas pozycjonowania. Skuteczne pozycjonowanie mogą ułatwić wszelkiego rodzaju narzędzia SEO, takie jak: Surfer SEO, Senuto, SEMSTORM oraz wiele innych. Wiążą się one z niedużymi nakładami finansowymi, które jednak zwrócą się w niedalekiej przyszłości.