Szafki BHP są już głęboko osadzone w zakładach pracy, zarówno zajmujących się przemysłem, jak i usługami, w tym medycznymi. Jednak ich funkcjonalność sięga dużo dalej. Ich podstawową funkcją jest przechowywanie odzieży, akcesoriów, narzędzi oraz artykułów osobistych m.in. w miejscach pracy, przede wszystkim gwarantując ich bezpieczeństwo.
Jakie normy powinny spełniać szafki socjalne?
Informacje o konkretnych kryteriach nie są zawarte w ogólnych przepisach BHP, znajduje się w nich jedynie informacja, że ich wymiary oraz budowa powinny być zgodne z polskimi normami, jakimi są objęte meble metalowe. Obecnie nie istnieją tego rodzaju normy, jednak za dobrą praktykę uznaje się stosowanie standardu PN-75M-78711. Zawarte w nim informacje dotyczą wymiaru szafki, to jest 180 cm, na 40 cm, na 48 cm, oraz jej wyposażenia. Szafka BHP powinna posiadać:
- drążek poprzeczny,
- wieszadła zamontowane do ścian,
- półki,
- poprzeczną przegrodę dzielącą przestrzeń na dwie komory.
Szafka powinna być indywidualna, może przynależeć wyłącznie do jednego pracownika. Sąd Administracyjny w Poznaniu w 2019 roku wydał orzeczenie mówiące o tym, że pracownik nie ma obowiązku opróżniania szafki po zakończeniu swojej zmiany.
Chociaż pracodawca z reguły posiada zapasowy komplet kluczy do szafek pracowniczych, to nie ma on prawa do ich okresowej kontroli, jeśli narażałoby to prawa osobiste pracowników. Jeśli pracodawca chce przeprowadzić kontrolę szafki, powinien o tym poinformować swoich pracowników, z odpowiednim wyprzedzeniem, podając informację, w jakim terminie ma być wykonana kontrola, z jakiej przyczyny oraz jaki zakres będzie obejmować. Dobrym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie rewizji w obecności pracownika lub przedstawiciela.
Gdzie wymagane jest ustawienie szafy BHP?
Szafy ubraniowe dla pracowników, muszą być zapewnione w zakładach, wymagających noszenia roboczego stroju specjalistycznego — szpitale, kopalnie, zakłady chemiczne itp. Rodzaje pomieszczeń, w których powinny znaleźć się szafy BHP, zostały wyszczególnione w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 roku, i obejmują one szatnie:
- na odzież własną pracowników,
- na ubrania robocze i ochronne,
- podstawowe (na ubrania prywatne oraz służbowe),
- przepustowe (na które składają się pomieszczenia na odzież o charakterze prywatnym oraz osobne na odzież pracownicza, połączone z pomieszczeniem z natryskami).
Osobne szafki na odzież prywatną i roboczą wymagane są w miejscach, gdzie odzież ta nie może być przechowywana wspólnie, na przykład z powodu ryzyka skażenia lub dużego zabrudzenia. Każdy pracownik powinien mieć zapewnione między 0,3 a 0,5 metra kwadratowego wolnej przestrzeni.
Co sprawia, że szafka BHP jest wysokiej jakości?
Przy wyborze szafki należy kierować się trwałością oraz jakością wykonania. Najczęściej pojawiające się problemy z jej użytkowaniem dotyczą powstawania korozji, aby ich uniknąć, warto wybrać meble z blachy ocynkowanej, albo malowane proszkowo. Dobrym pomysłem będzie wybór szafek z otworami wentylacyjnymi, dzięki którym w meblu nie będą gromadzić się zapachy.
Wybierając szafkę do zakładu pracy, należy zadbać o jej jakość i optymalne wykorzystanie przestrzeni. Ten prosty mebel zapewni pracownikom komfort korzystania z szatni i przechowywania zarówno rzeczy prywatnych, jak i ubrania roboczego.